Graviditet og nyfødt

Få bedre søvn i svangerskapet

Grunnleggeren av graviditetsputen, Bbhugme, gir sine beste råd for bedre søvn i svangerskapet.

Teksten er skrevet av Dr. Hilde, kiropraktor og grunnlegger av Bbhugme.

1) «Tøm» hodet før du legger deg

Vi lever alle travle liv. Hvis du er som meg er det alltid noen oppgaver som venter og mange ting som skal organiseres i en travel hverdag. Et moderne liv krever mye logistikk. Enkelte nevrologer hevder at et gjennomsnittlig menneske har mellom 50,000 til 70,000 tanker i hodet i løpet av en dag. Ikke rart at det føles litt travelt der oppe i blandt…. Har du opplevd å legge deg etter en travel dag, men plutselig følt deg lys våken? Uansett hvor hardt du forsøker vil ikke hjernen slappe av? Dette er hjernen din som forteller deg at du trenger en opprydning der «oppe».

For å legge til rette for en godt natt søvn må du sørge for at både kroppen og hjernen roer ned. Slå av telefonen, PC eller TV en time før du skal legge deg. Les en bok eller lytt til avslappende musik. Sett av fem minutter til å skrive ned en huskeliste for neste dag. På den måten vil du «tømme» hodet og gjøre plass for en deilig, god natt søvn.

2) Pass på at du får nok søvn

Du trenger langt mer søvn enn vanlig når du er gravid. Hvorfor? Fordi det faktisk krever mye energi når et nytt liv vokser inni deg. Søvn-underskudd handler om at du får mindre søvn enn hva du faktisk har behov for. Den gode nyheten er at hvis du har et underskudd på søvn kan du ta grep for å  komme i balanse igjen. Det lar seg ikke gjøre gjennom et «sove-maraton», du trenger bare å  planlegge for en liten høneblund på dagtid kombinert med 1-2 timer med ekstra nattesøvn. Da vil du oppleve at energien kommer tilbake og du vil føle deg uthvilt.

Bbhugme graviditetspute

3) Sørg for behagelig temperatur

Når du er gravid vil din kroppstemperatur i gjennomsnitt øke med en grad. Det høres kanskje ikke mye ut, men jeg kan love deg at du vil merke det. Kroppen din sørger automatisk for å ta seg av både deg og ditt ufødte barn –  noe som fører til økt kroppstemperatur. Pass på at soverommet er ekstra svalt og bruk sengetøy som gir optimal luftsirkulasjon. Unngå trening, varme bad/dusj og koffein-holdige drikker minst 2-3 timer før du legger deg.

4) Bruk komfortable klær

Det finnes ikke noe som er mer irriterende enn klær som strammer når du skal slappe av – ikke sant? Med en voksende mage i tillegg vil det være umulig å ignorere en ukomfortabel bh eller truse når du skal sove. Min beste anbefaling er å sove naken. Ingen klær som irriterer eller begrenser bevegelse og optimal sirkulasjon. I tillegg er det veldig bra for underlivet. Dersom du ikke er komfortabel med å sove naken, pass på at du bruker klær av elastisk, naturlig og pustende materialer.

Når du nærmer deg siste trimester, kan det være utfordrende å snu seg rundt i sengen. Iblant kan madrassen føles som en borrelås. Dersom du ikke har en partner som er villig til å snu deg rundt etterhvert som du har behov for å endre stilling ila natten, anbefaler jeg deg å bruke et silkelaken kombinert med silkepysj eller -truser. Da blir det minst mulig friksjon.

5) Sørg for god støtte og avlastning

For best mulig søvn anbefaler jeg deg god støtte og avlastning. Din kropp er i stadig endring og med en voksende mage vil du ha behov for ekstra støtte for best mulig søvnkvalitet. Dersom du bruker bbhugme gravidepute fra tidlig i svangerskapet vil du oppleve økt søvnkvalitet i tillegg reduserer du belastningen og forebygger smerter i bekken og rygg. Tusenvis av gravide kvinner har positiv erfaring med vår gravidepute – de simpelten elsker den. Hvis det er et tidspunkt i livet der du skal investere i god søvn er det når du er gravid. Husk at du sover for to nå.

Bbhugme graviditetspute